Läs om det mesta inom kommunikation

Kontakt

Besserwissers är Exaktas sätt att försöka sprida kunskap och inspiration inom våra verksamhetsområden. Nyfiken på mer? Besök oss på exakta.se. Vi hörs!

Dina intressen:
Marknadsföring

Varumärkesstrategi - saker att tänka på...

Varumärkesstrategi - saker att tänka på...

Leaf_2 - Varumarkesstrategi

”Om du var ett löv (varumärke). Så räckte det inte att bara finnas till (grafisk profil). Du måste dessutom bli funnen bland alla löv i skogen (webb/sociala media/SEO). Du måste vara så färgstark att du blir upptäckt i lövhögen (Offset/Profiltryck). Men det räcker inte ändå!”

Hänger du med?
Oavsett om du säljer produkter eller tjänster så är det viktigt att kontinuerligt se över varumärkets position. Hur har er bransch utvecklats det senaste året? Är ert varumärke ungdomligare än konkurrenterna? Behöver ni en mer kaxig och en mer egotrippad tonalitet eller har ni er kärna i det trygga, traditionella och familjära men lite opersonliga? Det du skriver ger företaget en röst. Och rösten har en ton som läsarna uppfattar. Och tonen är lika viktig för ditt varumärke som det visuella.

Är det dags att göra en framtidsspaning? Undersöka och få en hint om hur ert varumärke står sig i de kommande generationer. Kanske ur ett klimatperspektiv eller ur ett hälsoperspektiv. Viktigast av allt är att fundera över – är målgruppen.

”Du måste ha en unik form, kvalitet, eller doft som gör att just du blir upplockad, hemtagen, omtyckt, inramad i glas och upphängd på väggen (varumärkesplattform)."

Vad vet du om din målgrupp?
Hur känner, tänker, tycker och hur beter sig era kunder?
Intressen, generationstillhörighet, miljöperspektiv, ekonomi och ev köpbeteende.
Geografi, mediakanaler och forum. 

Når du målen i er strategi med de marknadsaktiviteter som genomförs?
Oavsett vad du kommer fram till i din varumärkesanalys så finns det alltid behov av att se över affärsplanen. Finns det en tillväxtstrategi i företaget finns det oftast ett mål. Ska vi ta marknadsandelar från konkurrenterna eller se till att totalmarknaden växer genom att att attrahera nya målgrupper med nya produkter. Eller ska vi växa organiskt genom att köpa oss in?

Sammantaget blir det slutligen ganska tydligt hur varumärket ska jobba för att företaget ska växa i värde och marginaler. Har företaget en lågprisstrategi och istället arbetar med volymer läggs oftast inte så mycket arbete på varumärket. Det är en kortsiktig idé som kräver konstanta erbjudanden som oftast inte ger någon lönsamhet på lång sikt. 

”Men det här handlar inte om dig eller ett löv. Utan om relationer, förtroende, lojalitet och evig kärlek (strategi och resultat). Det handlar att bygga ett varumärke med känsla och särprägling i en överbefolkad digital värld (positionera) där det mesta redan verkar vara gjort, och mycket verkar vara mer eller mindre fakenews. I en tid då ingen egentligen vill ha reklam (marknad).”

Verkar det svårt? Kontakta oss!

Vad är du intresserad av?

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår