Läs om det mesta inom kommunikation

Kontakt

Besserwissers är Exaktas sätt att försöka sprida kunskap och inspiration inom våra verksamhetsområden. Nyfiken på mer? Besök oss på exakta.se. Vi hörs!

Dina intressen:
Tryckt material

Rätt trycksak för ditt budskap

Rätt trycksak för ditt budskap

Vad ska man tänka på när man ska ta fram material som ska berätta om ett sortiment, presentera en verksamhet eller fungera som inspiration. Kanske är det en manual som ska göras för en ny produkt som ska lanseras på marknaden?

Det första du måste göra är att bestämma dig för en produkt som passar både din ambitionsnivå och budget. Utifrån det väljer du vilken produkt som ska göras. Här presenterar vi de vanligaste trycksakerna och för vilket ändamål de kan passa:

 

Blad & Flyers
Vanligast i format A4, A5, A65 - eller egentligen i vilket format som helst! Trycks på en eller båda sidor. Blad används ofta som produktblad, specifikationer m.m. och med fördel i kombination med en mapp om man har flera olika blad som ska ingå i presentationen.

Foldrar
En folder är egentligen ett vikt eller som man säger ett falsat pappersark som kan tryckas i många olika utföranden och format, exempelvis 4-sidors A4 (A3 vikt en gång) eller 6-sidors A65 (A4 vikt två gånger). En utmärkt trycksak vid t ex mässor eller andra tillfällen där någonting behöver sägas kortfattat och som sedan besökaren enkelt kan få med sig.

Broschyrer
Broschyrer är två eller flera pappersark som är falsade och klammerhäftade. Vanliga format är 8-12-16-sidor i A4-format eller 8-sidor i A5-format. Typiska användningsområden är företags- eller produktpresentationer där det är angeläget att lämna efter sig ett förtroendeingivande intryck. Vill man göra en mer påkostad variant väljer man ett lite tjockare papper på omslaget som då genast ger din trycksak ett mer exklusivt uttryck.

Kataloger
Trycksaker med stort omfång eller antal sidor är ofta limbundna produktioner (förekommer även trådhäftad) som ska hålla för att bläddra i vid många tillfällen. Användningsområdena för kataloger är såklart många, men gemensamt är att de oftast är bra för att presentera en stor mängd artiklar eller större sortiment. Omslaget är oftast av tjockare papperskvalitet och inlagan i något tunnare kvalitet. Ska katalogen distribueras ut i brevlådan ska du även tänka på tjocklek och gramvikt för att undvika onödiga extrakostnader.

Manualer
Manualer förekommer i väldigt många varianter. Utgå ifrån vilken nivå och kvalitet du vill förmedla med manualen så att den stämmer överens med den produkt som den ska skickar iväg med. Det finna väldigt många olika ambitionsnivåer att utgå ifrån t ex när det gäller hur den ska bindas (wire-o, limbindning, häftning mm) eller hur den ska efterbehandlas för att göras mer tålig.

Års- & kvartalsredovisningar
Av praktiska skäl brukar dessa produceras i A4-format. Års- och kvartalsredovisningar är vanligen tämligen påkostade produktioner med hänsyn till papperskvalitet och effekter som partiell uv-lack, folieprägling mm. En sak att tänka på som egentligen inte handlar om tryckkvalitén är att välja en seriös leverantör som är medveten om att innehållet måste hållas konfidentiellt tills dess att det når sina tilltänkta läsare. Att känna sig trygg i sin relation med leverantören både vad gäller leveranstid och sekretess är A och O i dessa sammanhang.

Jag vill veta mer om trycksaker

Vad är du intresserad av?

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår