Läs om det mesta inom kommunikation

Kontakt

Besserwissers är Exaktas sätt att försöka sprida kunskap och inspiration inom våra verksamhetsområden. Nyfiken på mer? Besök oss på exakta.se. Vi hörs!

Dina intressen:
Marknadsföring

Social Media - saker att fundera över…

Social Media - saker att fundera över…


Debatten kring onödiga inlägg som inte tillför något är pågående i samma forum som man diskuterar hur många timmar om dagen det är lämpligt att tillbringa på sociala media. Därför är det viktigt att fundera på varför företaget är där med syfte, mål och långsiktig plan. Onödiga inlägg eller spontanaktiviteter utan mening skapar ”badwill” och ger fel bild av företaget eller varumärket.

1. Vilka är dina följare?
Enligt trendrapporter så kommer det under 2019 beräknas att finnas 2,77 billioner medlemmar på sociala medier i världen. På Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest, Snapchat, Google+ och Youtube för att nämna de vanligaste. Till detta kommer ljudtrenden som handlar om att människor i framtiden inte ens har tid att titta ner i sina telefoner utan vill att telefonen ska berätta. Det är en av anledningarna att podd växer. På vilka plattformar huserar dina kunder och hur kommunicerar du med dem?

2. Hur fungerar processen kring sociala media på ert företag?
Vem är social media ansvarig på ert företag? Finns det någon digital mediaplan? Vem är ansvarig och godkänner texter och bilder före det läggs upp på de olika plattformarna? Hur svarar och integrerar företaget med kunderna via meddelandefunktionen? Vem analyserar resultaten och hur sker annonseringen? Jobbar ni utifrån sammanslagna plattformar eller funderar ni på att köpa in Sociala Media Managing?

Om man idag gör en set-up på sociala media är det mycket viktigt att man sköter om den och håller den levande. Annars är det bättre att lägga ner sidan. En tyst sida som inte svarar är negativt för varumärket. Det kommunicerar att företaget inte bryr sig om sina kunder.

3. Hur ofta gör ni inlägg och varför?
Det råder olika uppfattningar om hur ofta man ska göra inlägg på sociala medier. Det beror helt enkelt på hur mycket man har att säga. Hur intressant kanal man har. I vilken bransch man är i. Hur man integrerar med andra media. Varje gång du lägger ut något fråga dig själv; Varför är detta intressant för mina följare? Varför ska de gilla detta? Kommer de att tycka det är så bra att de delar det? Är det viktig information som jag snabbt måste ut med eller är det bara onödig produktfakta som ingen vill veta?

4. Hur aktiverar eller inspirerar du dina följare?
Fördelen med sociala media är att man kan integrera i realtid. Skapa aktiviteter såsom tävlingar, omröstningar och få svar på frågor. Människor gillar att säga sina åsikter och vinna i tävlingar. De vill hemskt gärna hjälpa till och känna sig delaktiga. Därför är det viktigt att man inte är för ”reklamig” och opersonlig utan pratar till sina följare som de var där just nu. Viktigt är att man följer upp alla aktiviteter i tid och håller vad man tidigare lovat i tävlingsinläggen.

5. Får man göra vad som helst på Facebook?
I Sverige gäller svensk lag dvs marknadsföringslagen. Även på Facebook och alla andra sociala media. Med anledning av att många företag i dag saknar utbildning i marknadsföringslagen är det många som inte vet att det exempelvis är olagligt att ha en tävling på Facebook där det är slumpen som avgör vem som vinner. Sedan GDPR infördes finns det också tydligare regler om vilken information som måste lämnas när man arrangerar en tävling. Vill du läsa mer om exempelvis tävlingar på sociala medier kan du gå in på www.lotteriinspektionen.se

Exempel på regler:

  • Tävlingen får inte avgöras genom lottning. Vinnaren får alltså inte slumpas fram.
  • En prestation där bidragen kan separeras från varandra krävs för att tävlingen ska vara korrekt. Det kan göras till exempel genom en motivering eller att den tävlande ska ta en bild eller svara på en fråga som inte är för enkel. Är frågan för enkel så kan det anses vara ett lotteri, vilket är olagligt.
  • Det får inte vara ett krav (och du får inte tvinga någon) att de tävlande ska dela inlägget eller tagga en vän. Du får helt enkelt inte nyttja individers flöden och vänskapsrelationer.
  • Du får däremot ha som krav att de tävlande ska gilla inlägget eller din sida. 
  • I inlägget måste det framgå att Facebook inte har något med tävlingen att göra. Tydliggör alltså att tävlingen inte är sponsrad, organiserad eller administrerad av Facebook.
  • Ett slutdatum och en sluttid för tävlingen ska finnas utskrivet.
  • Förtydliga att det finns en “jury” som utser vinnaren.
  • Skriv tydligt ut var, när och hur vinnaren presenteras.
  • Tänk på: Skriv tydligt ut var priset hämtas ut och om frakt ingår eller ej.
  • Tänk på: Meddela om det tillkommer eventuell vinstskatt.

Vill du att vi ska hjälpa dig med dina sociala medier? Kontakta oss!

 

Vad är du intresserad av?

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår