Läs om det mesta inom kommunikation

Kontakt

Besserwissers är Exaktas sätt att försöka sprida kunskap och inspiration inom våra verksamhetsområden. Nyfiken på mer? Besök oss på exakta.se. Vi hörs!

Dina intressen:
  • Tryckt material

    Rätt trycksak för ditt budskap

    Rätt trycksak för ditt budskap

    Vad ska man tänka på när man ska ta fram material som ska berätta om ett sortiment, presentera en verksamhet eller fungera som inspiration. Kanske är det en manual som ska göras för en ny produkt som ska lanseras på marknaden?

    Det första du måste göra är att bestämma dig för en produkt som passar både din ambitionsnivå och budget. Utifrån det väljer du vilken produkt som ska göras. Här presenterar vi de vanligaste trycksakerna och för vilket ändamål de kan passa:

     

    Blad & Flyers
    Vanligast i format A4, A5, A65 - eller egentligen i vilket format som helst! Trycks på en eller båda sidor. Blad används ofta som produktblad, specifikationer m.m. och med fördel i kombination med en mapp om man har flera olika blad som ska ingå i presentationen.

    Foldrar
    En folder är egentligen ett vikt eller som man säger ett falsat pappersark som kan tryckas i många olika utföranden och format, exempelvis 4-sidors A4 (A3 vikt en gång) eller 6-sidors A65 (A4 vikt två gånger). En utmärkt trycksak vid t ex mässor eller andra tillfällen där någonting behöver sägas kortfattat och som sedan besökaren enkelt kan få med sig.

    Broschyrer
    Broschyrer är två eller flera pappersark som är falsade och klammerhäftade. Vanliga format är 8-12-16-sidor i A4-format eller 8-sidor i A5-format. Typiska användningsområden är företags- eller produktpresentationer där det är angeläget att lämna efter sig ett förtroendeingivande intryck. Vill man göra en mer påkostad variant väljer man ett lite tjockare papper på omslaget som då genast ger din trycksak ett mer exklusivt uttryck.

    Kataloger
    Trycksaker med stort omfång eller antal sidor är ofta limbundna produktioner (förekommer även trådhäftad) som ska hålla för att bläddra i vid många tillfällen. Användningsområdena för kataloger är såklart många, men gemensamt är att de oftast är bra för att presentera en stor mängd artiklar eller större sortiment. Omslaget är oftast av tjockare papperskvalitet och inlagan i något tunnare kvalitet. Ska katalogen distribueras ut i brevlådan ska du även tänka på tjocklek och gramvikt för att undvika onödiga extrakostnader.

    Manualer
    Manualer förekommer i väldigt många varianter. Utgå ifrån vilken nivå och kvalitet du vill förmedla med manualen så att den stämmer överens med den produkt som den ska skickar iväg med. Det finna väldigt många olika ambitionsnivåer att utgå ifrån t ex när det gäller hur den ska bindas (wire-o, limbindning, häftning mm) eller hur den ska efterbehandlas för att göras mer tålig.

    Års- & kvartalsredovisningar
    Av praktiska skäl brukar dessa produceras i A4-format. Års- och kvartalsredovisningar är vanligen tämligen påkostade produktioner med hänsyn till papperskvalitet och effekter som partiell uv-lack, folieprägling mm. En sak att tänka på som egentligen inte handlar om tryckkvalitén är att välja en seriös leverantör som är medveten om att innehållet måste hållas konfidentiellt tills dess att det når sina tilltänkta läsare. Att känna sig trygg i sin relation med leverantören både vad gäller leveranstid och sekretess är A och O i dessa sammanhang.

    Jag vill veta mer om trycksaker

    Läs!
  • Marknadsföring

    Social Media - saker att fundera över…

    Social Media - saker att fundera över…


    Debatten kring onödiga inlägg som inte tillför något är pågående i samma forum som man diskuterar hur många timmar om dagen det är lämpligt att tillbringa på sociala media. Därför är det viktigt att fundera på varför företaget är där med syfte, mål och långsiktig plan. Onödiga inlägg eller spontanaktiviteter utan mening skapar ”badwill” och ger fel bild av företaget eller varumärket.

    1. Vilka är dina följare?
    Enligt trendrapporter så kommer det under 2019 beräknas att finnas 2,77 billioner medlemmar på sociala medier i världen. På Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest, Snapchat, Google+ och Youtube för att nämna de vanligaste. Till detta kommer ljudtrenden som handlar om att människor i framtiden inte ens har tid att titta ner i sina telefoner utan vill att telefonen ska berätta. Det är en av anledningarna att podd växer. På vilka plattformar huserar dina kunder och hur kommunicerar du med dem?

    2. Hur fungerar processen kring sociala media på ert företag?
    Vem är social media ansvarig på ert företag? Finns det någon digital mediaplan? Vem är ansvarig och godkänner texter och bilder före det läggs upp på de olika plattformarna? Hur svarar och integrerar företaget med kunderna via meddelandefunktionen? Vem analyserar resultaten och hur sker annonseringen? Jobbar ni utifrån sammanslagna plattformar eller funderar ni på att köpa in Sociala Media Managing?

    Om man idag gör en set-up på sociala media är det mycket viktigt att man sköter om den och håller den levande. Annars är det bättre att lägga ner sidan. En tyst sida som inte svarar är negativt för varumärket. Det kommunicerar att företaget inte bryr sig om sina kunder.

    3. Hur ofta gör ni inlägg och varför?
    Det råder olika uppfattningar om hur ofta man ska göra inlägg på sociala medier. Det beror helt enkelt på hur mycket man har att säga. Hur intressant kanal man har. I vilken bransch man är i. Hur man integrerar med andra media. Varje gång du lägger ut något fråga dig själv; Varför är detta intressant för mina följare? Varför ska de gilla detta? Kommer de att tycka det är så bra att de delar det? Är det viktig information som jag snabbt måste ut med eller är det bara onödig produktfakta som ingen vill veta?

    4. Hur aktiverar eller inspirerar du dina följare?
    Fördelen med sociala media är att man kan integrera i realtid. Skapa aktiviteter såsom tävlingar, omröstningar och få svar på frågor. Människor gillar att säga sina åsikter och vinna i tävlingar. De vill hemskt gärna hjälpa till och känna sig delaktiga. Därför är det viktigt att man inte är för ”reklamig” och opersonlig utan pratar till sina följare som de var där just nu. Viktigt är att man följer upp alla aktiviteter i tid och håller vad man tidigare lovat i tävlingsinläggen.

    5. Får man göra vad som helst på Facebook?
    I Sverige gäller svensk lag dvs marknadsföringslagen. Även på Facebook och alla andra sociala media. Med anledning av att många företag i dag saknar utbildning i marknadsföringslagen är det många som inte vet att det exempelvis är olagligt att ha en tävling på Facebook där det är slumpen som avgör vem som vinner. Sedan GDPR infördes finns det också tydligare regler om vilken information som måste lämnas när man arrangerar en tävling. Vill du läsa mer om exempelvis tävlingar på sociala medier kan du gå in på www.lotteriinspektionen.se

    Exempel på regler:

    • Tävlingen får inte avgöras genom lottning. Vinnaren får alltså inte slumpas fram.
    • En prestation där bidragen kan separeras från varandra krävs för att tävlingen ska vara korrekt. Det kan göras till exempel genom en motivering eller att den tävlande ska ta en bild eller svara på en fråga som inte är för enkel. Är frågan för enkel så kan det anses vara ett lotteri, vilket är olagligt.
    • Det får inte vara ett krav (och du får inte tvinga någon) att de tävlande ska dela inlägget eller tagga en vän. Du får helt enkelt inte nyttja individers flöden och vänskapsrelationer.
    • Du får däremot ha som krav att de tävlande ska gilla inlägget eller din sida. 
    • I inlägget måste det framgå att Facebook inte har något med tävlingen att göra. Tydliggör alltså att tävlingen inte är sponsrad, organiserad eller administrerad av Facebook.
    • Ett slutdatum och en sluttid för tävlingen ska finnas utskrivet.
    • Förtydliga att det finns en “jury” som utser vinnaren.
    • Skriv tydligt ut var, när och hur vinnaren presenteras.
    • Tänk på: Skriv tydligt ut var priset hämtas ut och om frakt ingår eller ej.
    • Tänk på: Meddela om det tillkommer eventuell vinstskatt.

    Vill du att vi ska hjälpa dig med dina sociala medier? Kontakta oss!

     

    Läs!
  • Marknadsföring

    Varumärkesstrategi - saker att tänka på...

    Varumärkesstrategi - saker att tänka på...

    Leaf_2 - Varumarkesstrategi

    ”Om du var ett löv (varumärke). Så räckte det inte att bara finnas till (grafisk profil). Du måste dessutom bli funnen bland alla löv i skogen (webb/sociala media/SEO). Du måste vara så färgstark att du blir upptäckt i lövhögen (Offset/Profiltryck). Men det räcker inte ändå!”

    Hänger du med?
    Oavsett om du säljer produkter eller tjänster så är det viktigt att kontinuerligt se över varumärkets position. Hur har er bransch utvecklats det senaste året? Är ert varumärke ungdomligare än konkurrenterna? Behöver ni en mer kaxig och en mer egotrippad tonalitet eller har ni er kärna i det trygga, traditionella och familjära men lite opersonliga? Det du skriver ger företaget en röst. Och rösten har en ton som läsarna uppfattar. Och tonen är lika viktig för ditt varumärke som det visuella.

    Är det dags att göra en framtidsspaning? Undersöka och få en hint om hur ert varumärke står sig i de kommande generationer. Kanske ur ett klimatperspektiv eller ur ett hälsoperspektiv. Viktigast av allt är att fundera över – är målgruppen.

    ”Du måste ha en unik form, kvalitet, eller doft som gör att just du blir upplockad, hemtagen, omtyckt, inramad i glas och upphängd på väggen (varumärkesplattform)."

    Vad vet du om din målgrupp?
    Hur känner, tänker, tycker och hur beter sig era kunder?
    Intressen, generationstillhörighet, miljöperspektiv, ekonomi och ev köpbeteende.
    Geografi, mediakanaler och forum. 

    Når du målen i er strategi med de marknadsaktiviteter som genomförs?
    Oavsett vad du kommer fram till i din varumärkesanalys så finns det alltid behov av att se över affärsplanen. Finns det en tillväxtstrategi i företaget finns det oftast ett mål. Ska vi ta marknadsandelar från konkurrenterna eller se till att totalmarknaden växer genom att att attrahera nya målgrupper med nya produkter. Eller ska vi växa organiskt genom att köpa oss in?

    Sammantaget blir det slutligen ganska tydligt hur varumärket ska jobba för att företaget ska växa i värde och marginaler. Har företaget en lågprisstrategi och istället arbetar med volymer läggs oftast inte så mycket arbete på varumärket. Det är en kortsiktig idé som kräver konstanta erbjudanden som oftast inte ger någon lönsamhet på lång sikt. 

    ”Men det här handlar inte om dig eller ett löv. Utan om relationer, förtroende, lojalitet och evig kärlek (strategi och resultat). Det handlar att bygga ett varumärke med känsla och särprägling i en överbefolkad digital värld (positionera) där det mesta redan verkar vara gjort, och mycket verkar vara mer eller mindre fakenews. I en tid då ingen egentligen vill ha reklam (marknad).”

    Verkar det svårt? Kontakta oss!

    Läs!
  • Marknadsföring

    Håll ordning på ditt marknadsmaterial

    Håll ordning på ditt marknadsmaterial

    Tycker du det är svårt att hålla ordning på ditt marknads- och säljstödsmaterial, svårt att veta vilken version som gäller eller när det är dags att beställa nytt?

    Ett enkelt och lätthanterligt beställningssystem hjälper dig att hålla ordning och reda och ger dig kontroll över din lagersituation vilket i sin tur lönar sig ekonomiskt. Det finns inga begränsningar på hur många produkter eller artiklar som kan läggas upp i systemet, det går dessutom att koppla på produkter från underleverantörer eller samarbetspartners. Systemet är lättillgängligt då det är webbaserat vilket gör att du kan logga in var och när du vill.

    Tack vare fasta mallar som läggs upp i systemet för exempelvis visitkort, brevpapper, annonser eller kort som ska gå ut inför en kampanj säkerställer du att kvaliteten och din grafiska profil följs och därmed hur ditt varumärke exponeras i olika sammanhang. Ett kort eller folder skapas utifrån en och samma mall men när det väl är dags för en kampanj kan du välja olika bilder utifrån exempelvis säsong eller målgrupp, valet är ditt, möjligheterna oändliga. När du känner dig nöjd med ditt utskick laddar du upp adressfilen i systemet så att din kampanj når rätt mottagare.

    Lagerförda produkter som köpts in, som profilprodukter eller butiksinredning, går också utmärkt att lägga upp för beställning. Genom att lagerhålla allt på samma ställe får du kontroll över saldo och får information om när det är dags att beställa hem nytt.

    Systemet ger en tydlig och överskådlig bild över din orderhistorik och förenklar när det är dags att lägga en ny beställning. Du ser alltid bara det du själv har beställt då hela systemet är uppbyggt utifrån den behörighet du har fått tilldelat alternativt att du är den som granskar och godkänner beställningarna innan de går iväg för produktion och distribution.

    Ett beställningssystem gör det bekvämare, smartare och roligare genom att ge dig kontroll över din verksamhet.

    Låter smart, jag vill veta mer!

    Läs!
  • Kundanalyser

    Personlig kundkommunikation med AI

    Personlig kundkommunikation med AI

    En ökad tillgång av tjänster och produkter ger en ökad valfrihet för kunderna vilket i sin tur medför en allt mindre lojal kund. Kampen om kundernas uppmärksamhet hårdnar och vikten av att vara mer personifierad och relevant i sin kunddialog ökar i takt med denna. För att vara framgångrik måste man möta förändrade kundförväntningar och kundbeteenden.

    För att nå ut till marknaden med ert budskap måste ni lära känna kunderna. Ni kan inte behandla alla kunder likadant, budskapet måste vara anpassat efter kundens önskemål. Lär av kundbeteendet och skapa sedan kommunikationsprocesser anpassade till varje kundsegment. Då blir ni mer relevanta. Om ni är mer relevanta så ökar sannolikt kundernas lojalitet.

    En nöjd och lojal kund handlar mer och har också en tendens att ge er nya kunder. Det räcker inte längre med att bara ha den bästa produkten eller tjänsten.

    Företagets förmåga att utveckla en bättre förståelse för den alltmer medvetna kunden och samtidigt anamma nya teknologier kommer att vara avgörande för vilken framgång man når.

    Genom att göra sin marknadsföring datadriven förvandlar man massmarknadsföring med ett och samma budskap till hela marknaden till att istället bli personlig kundkommunikation där insikt om respektive kund är nyckeln till framgång. Personalisering handlar alltså om att skräddarsy ett erbjudande till respektive mottagare genom att förutsäga ett framtida beteende. Genom att köra samma mängd data flera gånger om och om igen tränas datorn i att känna igen händelser och förutspå kundens nästa steg baserat på tidigare inköp gjorda av liknade kundprofiler.

    Lite förenklat kan det beskrivas i tre delar – Data, Insikt och Action. Man kan också säga ”Från data till handling via insikt, datadrivet och automatiserat”. 

    I korthet

    1: DATADRIVET

    Använd den data ni har om era kunder. Förädla datan för att lära känna kunden bättre.

    2: PERSONIFIERING

    Ett personligt och relevant budskap blir allt viktigare för att öka kundernas lojalitet och minska kundtapp.

    3: FRAMGÅNG GENOM REPETITION

    Börja i små steg, återupprepa aktiviteterna. Över tid kommer ni att lära er mer om era kunder och deras köpbeteende och på så sätt bygga upp en trogen och lojal kundbas.

    Läs mer här: Exakta Decision

    Läs!
  • Förpackningar

    Är ätbara förpackningar framtiden?

    Är ätbara förpackningar framtiden?

    Tallrikar av löv, odlade engångsmuggar och sugrör av sjögräs. Trenden med ätbara förpackningslösningar växer mer och mer bland företag, forskare och entreprenörer. Låter kanske lite märkligt vid första anblick, men egentligen är det inte konstigare än glasstrutar och tortillabröd, om du tänker efter.

    Under senare tid har vi sett många stora företag som tar ställning mot miljöfördärvande material – inte minst mot plast. Senast sa exempelvis möbeljätten Ikea hej då till sina sugrör samtidigt som de berättade att de senast 2020 kommer att ta bort alla engångsartiklar i plast ur sortimentet. Istället kommer de att satsa på mer hållbara alternativ, som sugrör i papper. Sugrören kommer dessutom säljas i varuhusen från och med april 2019.

    Ikeas sugrör är kanske inte direkt ätbara, men det är ett steg i rätt riktning. En riktning som många tror att vi kommer att hamna i inom en snar framtid. Bland innovatörerna finns dessutom många svenska företag. På agfo.se, Sveriges medieplattform med fokus på framtidens mat, kan du bland annat läsa om hur livsmedelsindustrin börjar inse att de måste tillverka förpackningar av förnyelsebara råvaror istället för fossila. Det har bland annat resulterat i innovationer som tallrikar i löv, odlade engångsmuggar och sugrör av sjögräs.

    En annan aktör som ligger i framkant med ätbara förpackningar är det indonesiska företaget Evoware. De utvecklar förpackningar av sjögräs som behandlas så det inte smakar något, men går att smaksätta. Känner du inte för att äta upp förpackningen kan du istället kompostera den. Förutom att produkterna har en positiv miljöpåverkan stödjer de även inhemska sjögräsbönder som många gånger har svårt att försörja sig.

    Ätbara förpackningar

    Ätbara förpackningar står såklart inför en hel del utmaningar, men möjligheterna är minst lika många. Vad tror du? Är ätbara förpackningar framtiden? De är miljövänliga, bidrar till minskad plastkonsumtion och är hundra procent nedbrytbara. Så varför inte, egentligen?   

    Länkar:

    agfo.se

    evoware.id

     

    Läs!
Vad är du intresserad av?

För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Jag förstår